jump to navigation

Viktminskning med förhinder 5 december, 2008

Posted by mymblealba in Rapporter.
Tags: , , , , ,
trackback

Jag riktigt ser första delmålet för min viktminskning – så nära men ändå så långt borta. Jag går ner ett halvt kilo och sen upp det igen. Det har upprepats flera gånger. Förutom det “darriga” halvkilot behöver jag gå ner ytterligare ett kilo. Då är jag jag nått mitt första delmål. Jag tänker visserligen fortsätta som jag börjat även i efter det, men det skulle kännas så bra att symboliskt lämna “fetperioden” och gå in i den “måttligt överviktiga”☺. Enligt alla tabeller är jag i och för sig redan där, men den mentala bilden man har av sig själv är bra mycket mer viktigare än den man kan läsa ut ur tabeller.

Vad kan det då bero på att jag inte kan fortsätta min väg neråt? Jag tror jag vet. Jag har faktiskt gått ifrån min “lyckometod“ i vissa delar. Inte så att jag börjat äta kakor och snacks igen. Nej jag äter fortfarande riktigt hälsosamt. Men det började med att elen började krångla. Ljuset funkade inte mer än i en liten del av bostade. Och det värsta var att värmen inte fungerade. När det var som värst så var värmen nere i 14 grader. Jag klädde mig i lager-på-lager och svepte in mig i filtar. Dessutom drack jag ”baljor“ med te.

Detta i sig borde inte göra att jag inte gick ner. Om man fryser ökar istället förbränningen. Men det värsta var att jag blev hungrigare. Jag åt två smörgåsar till varje ”fikamål“ istället för en och jag slarvade med mattiderna. Kylan gjorde att jag drog mig för att fixa något att äta och sen blev jag så hungrig att jag åt smörgås istället för middag eller att så jag åt för sent på kvällen. Smörgåsarna har alltid varit mitt största hot mot min målvikt aldrig snacks och kakor. Jag drog mig också från att byta om från mina lager-på-lager-hemmakläder till mina ”utekläder“ pga kylan. Så promenaderna blev lidande.

Hur som helst hittade elektrikerna till slut felet och åtgärdade det. Sen två dagar tillbaka har jag värme och ljus. Det känns fantastiskt☺. Nu ska jag kämpa med att återgå till en smörgås, promenera mer och tänka på mina mattider. Redan denna söndag kan jag nog inte räkna med något positivt resultat, men sen. Då är jag tillbaka☺ – förhoppningsvis.

Kommentarer»

1. Sandra - 8 december, 2008

Fortsätt kämpa på, det kan vara tungt ibland när man känner att motivationen tryter. En sak som många av mina vänner som vill gå ner i vikt gör för att hålla den uppe är att varje kväll innan man somnar. Lägga sig ner och blunda och se sig själv som man vill att man ska se ut när man har nått sitt mål.
Kan vara ett bra sätt, men det som funkar för andra kankse inte funkar för dig.
Prova dig fram och se vad som funkar bäst för dig. Har du några frågor angående kost liknanade. Tveka inte för att höra av dig. Med vänliga hälsningar Sandra

2. Jerry - 11 januari, 2009

Bodde i Israel några månader som yngre. Efter att ha levt på falafel så vägde jag 59. Värmen gjorde att man inte åt så mycket. Den dämpade matsuget. Proteinrik mat är bra för att gå ner i vikt. Inte kött men nötter, ärtor och sånt där. Man kan äta det i små mängder och ändå bli mätt.

Vitt socker är förmodligen det sämsta man kan äta om man vill gå ner i vikt. Värre än fett. Lösgodis la jag ner helt för några år sedan. Blodsockret stiger för att rasa i nästa stund så att man blir vrålhungrig. Kan orsaka diabetes.

Smör använder jag endast till att steka i. Aldrig på bröd. Smakar äckligt när man vant sig av med det.

Motion är ändå det viktigaste. Krävs enormt mycket för att det ska påverka vikten. En liten promenad då och då hjälper inte. Ej heller att springa ett par kilometer som en tätting. Man måste göra motion till sin livsstil. Tex skaffa en cykel och ge sig ut på långa dagsturer. Vandra flera mil. Kroppen är byggd för det så man klarar det. Det viktiga är att vara ute länge. Minst en timme varje gång.


Lämna en kommentar